پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

image_39e2e5f81423b1614d30f296227af542daa6a8cc

از مهمترین شرایط ترخیص کالا از گمرک می‌توان به اخذ مجوزهای ضروری ترخیص کالا اشاره کرد که برای پیشرفت و اتمام هر مرحله از تشریفات گمرکی لازم هستند. شما به عنوان تاجر یا بازرگان برای ترخیص کالای خود از گمرکات نیاز به تهیه و جمع آوری اسناد و مدارکی دارید که به صورت دستی یا لکترونیکی باید به گمرک یا سازمان‌های مربوطه ارسال کنید؛ به همین منظور شناخت کاربردی‌ترین مجوزهای ترخیص کالا برای افراد فعال در زمینه واردات و صادرات کالا ضروری است. با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به بررسی مهمترین و کاربردی‌ترین اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص از گمرک بپردازیم.

اهمیت اخذ مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا

یکی از مواردی که طی فعالیت‌های تجاری و ترخیص کالا سبب کند شدن فرایند یا توقف کالا در گمرکات می‌شود، مجوزهایی هستند که باید از سازمان و نهادهای مختلف صادر شوند و توسط صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها به موقع به گمرک ارائه شوند. هدف از صدور چنین مجوزهایی، کنترل و بازرسی بیشتر بر کالاهای وارداتی و صادراتی است و به طور کلی انواع کالاهای وارداتی را از نظر سلامتی، بهداشتی، فرهنگی، ایمنی، زیست محیطی و.. مورد ارزیابی و بازرسی قرار می‌دهند.

ترخیص بسیاری از کالاهایی که نیاز به ارائه مجوز دارند، تنها درصورت ارسال این اسناد امکان پذیر است؛ در غیر این صورت کالا از گمرک ترخیص نخواهد شد و مدت زیادی را در انبار گمرک سپری خواهد کرد. لازم است بدانید توقف طولانی مدت محموله در گمرک یا انبار سبب افزایش هزینه‌ها و در برخی مواقع جریمه و خسارت می‌شود.

در چند سال اخیر راه اندازی و گسترش سامانه واحد تجارت فرامرزی گمرک به تسریع مراحل اخذ و صدور مجوزها کمک زیادی کرده و از میزان مشکلات تجار جهت دریافت مجوزهای ترخیص کالا به شدت کاسته است؛ اما در این حالت هم هر تاجر و بازرگانی نیاز به شناخت شرایط و پرکاربردترین مجوزهای ترخیص کالا دارد تا بتواند به طور چشمگیری در وقت و هزینه خود صرفه جویی کند. مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم، بخشی از مهمترین اسناد و مجوزهایی هستند

مجوزهای ضروری ترخیص کالا از گمرک

  • مجوز استاندارد
  • دامپزشکی
  • بهداشت
  • قرنطینه دامی
  • محیط زیست
  • انرژی اتمی
  • مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • وزارت صندن، معدن و تجارت
  • ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • جهاد کشاورزی
  • قرنطینه نباتی
  • مجوز وزارت راه

این موارد بخشی از مهمترین مجوزهای ترخیص کالا از گمرکات هستند که باید از نهادهای مربوطه دریافت شوند و با ارائه به موقع به گمرک، مجوز انجام دیگر تشریفات گمرکی را دریافت کنید. در میان این موارد، مجوزهایی همچون مجوز بهداشت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان انرژی اتمی، ارشاد، وزارت راه، قرنطینه و استاندارد از پرکاربردترین مجوزها هستند که در ادامه شرایط اخذ آنها را معرفی خواهیم کرد.

مجوز استاندارد

همانطور که اشاره کردیم، یکی از شرایط ترخیص کالا از گمرک دریافت مجوزهای لازم می‌باشد. از اصلی‌ترین و مهمترین مجوزهای ترخیص کالا می‌توان به مجوز استاندارد اشاره کرد که گمرک برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کالای وارداتی شما به آن نیاز دارد. مجوز استاندارد پس از انجام آزمایش‌های لازم و نامه نگاری‌هایی که بین گمرک و سازمان استاندارد صورت می‌گیرد، صادر می‌گردد و صدور آن نشانه دارا بودن استانداردهای لازم است.

 توجه داشته باشید اگر کالای شما کمتر از 5 عدد و ارزش مالی کمتر از 3 هزار دلار باشد، به اخذ مجوز استاندارد نیازی ندارید. همچنین برخی از صادر کننده‌های برتر کشور و کالاهایی که به طور موقت وارد کشور می‌شوند نیز نیازی به ارائه این مجوز به گمرک ندارند. علاوه بر این اگر برای اخذ مجوز استاندارد به سامانه تجارت مراجعه کنید، لیست کالاهایی که مشمول اخذ این مجوز می‌شوند را مشاهده خواهید کرد.

مجوز قرنطینه

انواع کالاها ممکن است نیاز به اخذ مجوز قرنطینه نباتی یا قرنطینه حیوانی داشته باشند. دانه‌های کشاورزی یا بذرهای گیاهی از جمله محصولاتی هستند که نیاز به مجوز قرنطینه نباتی جهت ترخیص از گمرک دارند؛ البته کالاهای نباتی که ریسک کمی دارند نیاز به دریافت اینگونه مجوزها نخواهند داشت و فقط گواهی بهداشت ارسال شده از مبدا لازم و ضروری است. بازرسان گمرکی با بررسی سلامت محصولات اجازه ورود را را خواهند داد و درصورت مشاهده هرگونه آلودگی، از ورود بار به کشور جلوگیری می‌شود.

مجوز وزارت راه

یکی دیگر از مجوزهای ترخیص کالا از گمرک برای کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی حمل شده‌اند، مجوز وزارت راه یا مجوز حمل کالا می‌باشد. برخی مواقع ممکن است گمرک برای محموله‌هایی که با ناوگان ایرانی حمل می‌شوند هم درخواست این مجوز را داشته باشد. مجوز وزارت راه در میان تجار و بازرگانان به عنوان ده درصد عوارض حمل شناخته شده و برای ارائه به بانک عامل گشایش اعتبار نیز لازم است. کرایه حمل براساس نرخ تعیین شده از طرف سازمان حمل و نقل وصول می‌شود و براساس قوانین کالاهایی که این مجوز را ندارند اجازه ترخیص از گمرک هم نخواهند داشت.

مجوز وزارت بهداشت

افرادی که در زمینه واردات محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند، بیشتر از سایرین نیاز به اخذ این مورد از مجوزهای ترخیص کالا دارند. از شرایط ترخیص چنین کالاهایی ارائه مجوز  بهداشت است تا گمرک از  صحت و سلامت آنها مطمئن شود. همچنین در برخی مواقع ممکن است وزارت بهداشت از شما نمونه‌ای از کالا را درخواست کند تا سالم و قابل مصرف بودن محصول را به صورت دقیق‌تر بررسی کند.

مجوز سازمان انرژی اتمی، ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

از دیگر شرایط ترخیص کالا برای برخی کالاها، مجوز ارشاد، سازمان انرژی اتمی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. تجاری که قصد واردات ماشین آلات و دستگاه‌های چاپ را دارند، باید نسبت به اخذ مجوز ارشاد اقدام کنند. البته توجه داشته باشید برخی ماشین آلات نو نیازی به بازرسی و ارائه این مجوز ندارند. لازم است تاجر جهت واردات محصولات چاپ همراه با درخواست و نمونه کار خود برای اخذ مجوز به وزارتخانه مراجعه کند و پس از دریافت آن همراه با مدارک لازم نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کند.

تجهیزات پزشکی، تلفن همراه، ضایعات چدن، فولاد، سرب، روی، قلع، آلومینوم، لیزرهای پزشکی و دندانپزشکی، بی سیم‌ها و.. از جمله محصولاتی هستند که نیاز به اخذ مجوز سازمان انرژی اتمی جهت ترخیص از گمرک دارند. همچنین از دیگر مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا، مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌باشد که به محصولاتی همچون اسباب بازی‌ها تعلق می‌گیرد.

سخن پایانی

اخذ مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک همانند هر مرحله دیگر از تشریفات گمرکی نیازمند دقت و اطلاعات کافی است. ارائه مجوزهای ضروری جهت اثبات قانونی بودن فعالیت شما و صحت کالای وارداتی لازم هستند؛ بنابراین برای اینکه بتوانید محموله خود را به راحتی و به سرعت از گمرک ترخیص کنید، نیاز به برنامه ریزی و کمک متخصصان این زمینه جهت تهیه و جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک دارید.

آشنایی با شرایط ترخیص کالا پیش از شروع فعالیت تجاری برای هر تاجر و بازرگانی ضروری است؛ اما دریافت مشاوره از کارشناسان فعال در زمینه واردات و صادرات کالا یا حمل بار هوایی توسعه تجارت و انجام بی‌نقص امور بازرگانی کمک شایانی خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبسایت شرکت ترخیص کالا ققنوس ترخیص به آدرس Fnxcustoms.com با کارشناسان ما با جهت پاسخگویی در ارتباط باشید.